جراحی تیروئید

تیروئید (Thyroid) از کلمه ی یونانی تیدوس به معنی سپر گرفته شده است.
تیروئید غده ی درون ریز سیری یا پروانه ای شکلی است که در جلوی گلو و روی نای، پایین تر از حنجره قرار گرفته و دارای دو لوب است که در دو طرف نای و در زیر حنجره قرار گرفته و توسط نوار نازک بافتی به نام ایستیموس به یکدیگر متصل می شوند.
هورمونهای تیروئید برای تکامل و عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی و برای حفظ دمای بدن و انرژی ضروری هستند.
این هورمونها شامل تری یدوتیرونین(T3)، تترایدوتیرونین(T4) و تیروکسین هستند که در خون ترشح می شوند و واکنش های شیمیایی عضلات، کبد، قلب و کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهند.
این هورمونها بر غده ی هیپوفیز اثر داشته و موجب ترشح هورمون کنترل کننده ی تیروئید TSH می شوند که این هورمون موجب تحریک تیروئید می شود.
بدین صورت که وقتی میزان هورمونهای تیروئید در خون کاهش یابد هیپوفیز TSH بیشتری ترشح می کند که با اثر بر روی تیروئید موجب ترشح بیشتر هورمونها می شود
مشکلات رایج تیروئید:
شایعترین مشکلاتی که تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد عبادتند از: کم کاری تیروئید (هایپرتیروئید)، پرکاری تیروئید (هایپرتیروئید)، بزرگی غده ی تیروئید(گواتر)، توده های تیروئید، سرطان و التهاب تیروئید.
کم کاری تیروئید:
در صورتی اتفاق می افتد که غده ی تیروئید به اندازه ی کافی هورمون ترشح نکند.
این عارضه بیشتر در خانم ها به خصوص بالای 60 سال دیده می شود و علائم آن بسته به شدت متفاوت می باشد.
این علائم در بزرگسالان شامل یبوست، خستگی، حساسیت به سرما، خشکی پوست، افزایش وزن، درد و خشکی مفاصل، ریزش مو، ضعف ماهیچه های بدن،
در نوزادان علائمی مانند زردی چشم، زبان بزرگ و بیرون زده، حجم کم عضلات، خواب بیش از اندازه، یبوست،
و در کودکان و نوجوانان رشد ضعیف و کوتاهی قد، به تأخیر افتادن بلوغ، رشد ذهنی می شود.
پرکاری تیروئید:
زمانی که تیروئید بیش از حد معمول هورمون ترشح کند.
اما از عواملی که باعث به وجود آمدن این عارضه می شود می توان به:
1.مصرف بیش از اندازه ید
2.التهاب تیروئید
3.تومورهای غده ی هیپوفیز
4.تومورهای بیضه و تخمدان
5. بیماری گریوز
علائم آن شامل:
افزایش اشتها، عصبی شدن، بی قراری، نداشتن تمرکز، ضعف عضلانی، بی خوابی، شکنندگی و ریزش مو، خارش پوست، بزرگ شدن سینه در آقایان
هم چنین ترشح زیاد هورمونهای تیروئید(T4-T3) باعث افزایش متابولیسم بدن می شود به این حالت پرکاری متابولیسم گویند که علائم آن لرزش دستها، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا، نامنظم شدن چرخه ی عادت ماهانه، تعریق زیاد و نداشتن تحمل گرما
ندول یا گره تیروئید:
برآمدگی های بر روی غده ی تیروئید و جلوی گردن که چگونگی استفاده بدن از انرژی را کنترل می کنند.
بعضی از اوقات این گره ها با ترشح مقدار زیاد هورومون باعث سرکوب شدن بقیه ی قسمت های غده تیروئید شده و در نتیجه عملکرد آن را مختل می کند که باعث بروز مشکلاتی مانند سرطان می شوند.
بیشتر گره های تیروئید سرطانی نیستند اما اگر سرطانی بودن آنها مشخص شد با عمل جراحی تیروئید باید برداشته شوند.
از علائم به وجود آمدن آن می تواند زمینه های خانوادگی و اثرات محیطی مانند در معرض قرار گرفتن تابش اشعه ایکس دانست.
گره ها به راحتی توسط خود شخص حس نمی شوند و اغلب از طریق سونوگرافی و سی تی اسکن می توان تشخیص داد که در این صورت پزشک گردن فرد را معاینه کرده و سوالاتی از قبیل مشکل در بلعیدن غذا و تنفس سخت و مشکل پرسیده می شود.
اگر ندول ها سرطانی باشند با عمل جراحی برداشته می شود.
سرطان تیروئید:
رشد غیر طبیعی سلول ها در داخل غده ی تیروئید می باشد. سرطان تیروئید از انواع نادر سرطان است و به دلیل تشخیص زود هنگام بسیاری از افراد مبتلا به بیماری تحت درمان قرار گرفته و بهبود می یابند.
سرطان تیروئید هم می تواند مانند سایر سرطانها از مشکلات ژنتیکی و ارثی و هم عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ی ایکس که در عکسبرداری استفاده می شود باشد.
از جمله علائمی که ممکن است به شما در تشخیص احتمالی سرطان کمک کنند: احساس یک توده یا ورم در گردن، اختلال در بلع، سرفه های مکرر، تغییر صدا و خشن شدن آن
اگر پزشک پس از معاینه متوجه توده گردن شما شود برای تشخیص اینکه توده ممکن است سرطانی باشد از آن نمونه برداری یا بیوپسی می گیرد.
روش درمانی انتخاب شده توسط پزشک برای هر بیمار متفاوت و بسته به سن، نوع سرطان ومیزان پیشرفت و گسترش آن می باشد.
جراحی تیروئید:
جراحی هم همانطور که گفته شد بر اساس شدت سرطان متفاوت است برای مثال در برخی موارد فقط توده و بافت اطراف درگیر آن برداشته می شود و یا اگر کل تیروئید گرفتار شده باشد غده ی تیروئید برداشته می شود در این موارد جراح برای بهبود بهتر و نتیجه ی بهتر غدد لنفاوی اطراف را هم بر می دارد.