جراحی سرطان معده

سرطان دستگاه گوارش(معده)

سرطان معده به عنوان چهارمین سرطان شایع و دومین عامل مرک بر اثر سرطان شناخته می شود این سرطان یکی از شایعترین بدخیمی ها در سرتاسر جهان می باشد

سرطان معده جزء بیماری های چند عاملی (Multi Factorial) است که دلیل آن هم ایجاد سرطان بر اثر وجود عوامل عفونی، محیطی و ژنتیکی در افراد می باشد.

که نقش عوامل محیطی در ایجاد سرطان معده را می توان به وجود عفونت باکتری هلیکوباکترپیلوری، سبک زندگی و تغذیه اشاره نمود.

و نقش عوامل ژنتیکی هم شامل چهش ها و پلی مورفیسم ها اشاره کرد.

دسته بندی سرطانهای معده:

سرطان معده با هدف انتخاب انجام بهترین درمان و از نظر بالینی به دو گروه اولیه (Early) و پیشرفته (Advance) تقسیم می گردد.

سرطان معده می تواند در فرد به صورت تک گیر ایجاد گردد و یا منشاء ارثی داشته باشد. حدود 10 درصد موارد این سرطان در شاخه ارثی جای می گیرد.

عفونت هلیکوباکترپیلوری:

یک باکتری باسیلی یا پروانه ای شکل کوچک گرم منفی با تحرک زیاد است که در سال 1984 کشف شده که در لایه ی مخاطی معده انسان عفونت ایجاد می کند و ارتباط آن با التهاب و زخم معده مشخص شده است.

عفونت باکتری می تواند در کودکی ایجاد شود اما میزان شیوع آن با افزایش سن رابطه ی مستقیم دارد و در صورت ادامه روند عفونت، 10 تا 15 درصد افراد دچار زخم معده و یا سرطان معده خواهند شد.

عفونت هلیکوباکترپیلوری عامل بسیار مهم و تأثیر گذاری در ایجاد خطر ابتلا به سرطان معده بوده و به نوعی این سرطان را از دیگر انواع آن متمایز می نماید.

امروزه عفونت هلیکوباکتر توسط روش های مختلفی قابل تشخیص می باشد از جمله:

بافت شناسی، شناسائی آنتی ژنها در مدفوع، تست اوره آز تنفسی و شناسایی آنتی بادی در سرم می باشد.

عوامل تغذیه ای و سبک زندگی و سرطان معده:

طبق تحقیقاتی که در جمعیت ژاپن انجام شده مشخص شده که ژاپن بیشترین آمار ابتلا به سرطان معده را دارد.

شاید این گفته ذهن شما را به مسئله ی وراثتی ثوق دهد اما باید گفت طی تحقیقات صورت گرفته در دو گروه مهاجر ژاپنی ساکن آمریکا و ساکن برزیل نتایج به دست آمده نشان داده که میزان شیوع سرطان معده در ژاپنی های ساکن آمریکا به طور معنی داری پایین تر از ژاپنی های ساکن ژاپن است اما ژاپنی های ساکن در برزیل که عادات غذایی خود را تا حد زیادی حفظ کرده اند میزان شیوع سرطان در آنها با ژاپنی های ساکن ژاپن تقریبا برابر است.

در نتیجه علت شیوع بالای سرطان معده در ژاپن مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که کنترل نشدن عادات تغذیه ای و رژیم غذایی (مانند مصرف بی رویه نمک و استفاده از غذاهای آماده) علت این میزان شیوع می باشد.

علائم سرطان معده:

معمولا به دلیل اینکه علائم سرطان معده می تواند علائم بیماری های کم خطر نظیر التهاب و عفونت باشد تشخیص زود هنگام آ کاری بس دشوار به حساب می آید و معمولا سرطان معده زمانی شناسایی می شود که کاملا گسترش یافته است.

علائم اولیه ی سرطان معده شامل:

• احساس سیری بیش از حد یا سیری زود هنگام زمان مصرف وعده های غذایی
  • اختلال و دشواری در بلع
  • آروغ زدن های مکرر
  • سوزش معده
  • سوءهاضمه ای که برطرف نمی شود
  • معده درد یا درد در قفسه ی سینه
  • احساس به دام افتادن باد در شکم
  • استفراغ (گاهی همراه با خون)

وجود علائم و نشانه های زیر می تواند نشانه ای از گسترش سرطان باشد وفرد باید آنها را جدی بگیرد:

• دیسفاژی یا اختلال و دشواری در بلع
  • سوءهاضمه به همراه حداقل یکی از علائم کاهش وزن غیر منتظره، ناخوشی، کم خونی

با پیشرفت سرطان معده کم کم علائم و نشان های زیر در فرد نمایان می شوند.

• تجمع مایعات در معده
  • کم خونی
  • مدفوع سیاه و یا وجود خون در مدفوع
  • از دست دادن اشتها

درمان:

درمان سرطان معده به ناحیه ای از معده که تومور از آن منشاء گرفته و میزان گسترش به بافتهای دیگر بستگی دارد.

اما بهترین روش درمانی برای بیماران دچار تومور های معده انجام جراحی به موقع می باشد، شیمی درمانی پس از خارج کردن تومورهای معده تأثیر مثبتی بر بقاء بیماران خواهد داشت هم چنین با تحقیقات مشخص شده است که شیمی درمانی همراه با رادیوتراپی می تواند حدود 30 درصد بقاء بیمار را افزایش دهد.

نوع درمان انتخابی برای سرطان معده بسته به مرحله و میزان پیشرفت و گسترش تومور دارد

به عنوان مثال در مرحله ی ابتدایی به دلیل اینکه تومور تنها در لایه های درونی معده وجود دارد و به لایه های عمقی تر نفوذ نکرده تنها انجام جراحی پیشنهاد می شود و نیازی به شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نمی باشد در مورد مراحل بالاتر جراحی با خارج کردن بخشی و یا تمام معده به همراه غدد لنفاوی اطراف، همراه خواهد بود و نوع و میزان درمان داروئی (شیمی درمانی) پس از جراحی نیز به میزان و گسترش سرطان به غدد لنفاوی بستگی خواهد داشت و در مراحل آخر به دلیل گسترش سرطان به اندامهای دیگر متأسفانه درمان قطعی امکان پذیر نیست و فقط با انجام جراحی و شیمی درمانی درد، خونریزی وانسداد معده تا حدودی کنترل می شود.

در نتیجه تشخیص دیرس، پیچیدگی های روش های درمانی و پیشگیری از سطان معده به دلیل چند عاملی بودن آن می باشد.